Updates

October 15, 2020 | Press Release

Councilmember Brianne K. Nadeau Introduces Bill to Formalize the Sidewalk Vending Economy

WASHINGTON, DC – To develop a more just local economy and safer communities, Councilmember Brianne K. Nadeau has introduced the Sidewalk Vending Zones Amendment Act of 2020. The legislation will amend the Vending Regulations Act of 2009 to establish sidewalk vending zones for sidewalk vendors to legally operate, reform the enforcement response, and launch the first designated zone.

Nadeau previously worked with Vendadores Unidos, an organized group of vendors, to develop a program for training and grants for sidewalk vendors to meet standards set out by the Department of Health. However, the moratorium on vending licenses for certain areas created a dead end for vendors who wanted to become formally licensed. “They have done everything asked of them, cutting through red tape for years, and they still have not been able to obtain licenses. For many in Ward 1 and across the District, vending is a main source of income and a way to share their culture. This legislation will allow them to continue working, but now as small business owners in full compliance. We want government to work for the people that it serves,” said Nadeau.

The legislation will create two types of licenses: a sidewalk vending zone individual license and a sidewalk vending zone manager license. The individual license will be for one vendor, and the manger license will be for community organizations or vendor-led cooperatives that vendors can register with to access the zones. Once licensed or registered, the vendors can operate and move between “vending spaces” within the sidewalk vending zones. To launch the program, the legislation establishes the Columbia Heights Sidewalk Vending Zone with 6 designated vending spaces. By creating designated vending zones where sidewalk vendors can operate, the legislation will formalize the vending of food and artisan goods as a local industry and as a part of DC’s rich culture.

The legislation also addresses public safety through a racial justice lens. This past July, Councilmember Nadeau introduced the Street Vending Decriminalization Act to reduce negative encounters between vendors and the police. The new legislation will exempt sidewalk vendors of criminal penalties to minimize police interactions. The enforcement of regulations would remain under the purview of the Department of Consumer and Regulatory Affairs. “Unlicensed vending is not a public safety issue and our response should not be to send armed police officers to enforce these regulations. I want this legislation to begin to help sidewalk vendors feel safe again in their own community,” said Nadeau.

Included in the legislation is also a provision to provide amnesty, retroactive up to 5 years, for unpaid civil citations related to vendors who obtain a license or register with a sidewalk vending zone manager.

The legislation is co-introduced by Councilmembers Elissa Silverman and Robert White.

Councilmember Nadeau would like to thank Vendedores Unidos and Many Languages One Voice for their partnership and hard work in making this legislation possible.

Para Publicación Inmediata: 15 de Octubre 2020

Contacto: Luz Martinez, lmartinez@dccouncil.us, (202) 262-8998

La Concejal Brianne K. Nadeau Presenta legislación para formalizar la economía de los vendedores ambulantes

Washington DC- Para desarrollar una economía local más justa y una comunidad más segura, La Concejal Brianne K. Nadeau presentó el “Acta de Rectificación de Zonas de Ventas Ambulantes 2020” (Sidewalk Vending Zone Amendment Act of 2020). La legislación enmendará el “Acta de Regulaciones de Vendedores 2009” (Vending Regulations Act of 2009), para establecer zonas de ventas ambulantes en donde vendedores ambulantes puedan trabajar legalmente, reformar la ejecución y regulación de la ley, y establecer la primera Zona de Venta Ambulante.

Nadeau trabajó anteriormente con los Vendedores Unidos, un grupo organizado de vendedores ambulantes, para desarrollar un programa de capacitación y becas para que los vendedores ambulantes pudieran cumplir con los estándares establecidos por el Departamento de Salud.  Sin embargo, la moratoria sobre las licencias en ciertas áreas creó un “callejón sin salida” para los vendedores que querían obtener una licencia formal.  “Los vendedores han hecho todo lo que el gobierno les pidió, siguiendo todos los trámites y procedimiento burocráticos por años, y todavía no han podido obtener las licencias.  Para muchos en el Distrito 1, y en todo Washington DC, ser un vendedor ambulante es la fuente principal de ingresos, y además una manera de compartir su cultura.  Esta legislación va a permitir que puedan seguir trabajando, pero ahora como micro-empresarios que cumplen con la ley.  Queremos que el gobierno trabaje por la gente,” dijo Nadeau.

La legislación creará dos tipos de licencia: una licencia individual para la zona de venta ambulante y una licencia de administrador para la zona de venta ambulante. La licencia individual será para un vendedor, y la licencia de administrador será para una organización comunitaria o cooperativa dirigida por vendedores, en la que los vendedores se puedan registrar y acceder a las zonas de venta.   Una vez obtenida la licencia individual o registrado con un administrador, los vendedores pueden operar y moverse entre “espacios de venta” dentro de la zona de venta ambulante.  Para lanzar el programa, la legislación establece la Zona de Venta Ambulante de Columbia Heights, con 6 espacios de venta designados.  Al crear esta zona de venta donde los vendedores ambulantes pueden trabajar, la legislación formalizará la venta de alimentos y productos artesanales como una industria local y como parte de la cultura de DC.

La legislación también aborda la seguridad pública bajo el enfoque de justicia racial.  Este julio pasado, la Concejal Nadeau presentó la “Ley para Descriminalizar la Venta Ambulante” para reducir los encuentros negativos entre los vendedores y la policía.  Esta nueva legislación eximirá a los vendedores ambulantes de sanciones criminales, para minimizar las interacciones entre vendedores y la policía.  La aplicación de las regulaciones quedará bajo control del “Department of Consumer and Regulatory Affairs’ (DCRA).  “Vender sin una licencia no es un tema de seguridad pública, y nuestra respuesta no debería ser enviar a la policía armada para imponer estas regulaciones.  Yo quiero que esta legislación sirva para ayudar a los vendedores ambulantes a sentirse seguros nuevamente en su propia comunidad,” dijo Nadeau.

La legislación también incluye una provisión para otorgar amnistía, retroactiva hasta 5 años, que permitirá citaciones civiles no pagadas a aquellos vendedores que saquen una licencia individual o se registren con una organización con licencia de administrador para vender en una zona de venta ambulante.

La legislación es presentada conjuntamente con los Concejales Elissa Silverman y Robert White.

La Concejal Nadeau quisiera agradecer a los Vendedores Unidos y Many Languages One Voice por su colaboración y trabajo arduo para hacer posible esta legislación.